A Vértes keleti magaslatain
2021. szeptember 14. írta: 2483C

Május közepén a Vértes keleti végéhez utaztunk, hogy a frissen kizöldült erdőben ezúttal a hegység két legmagasabb hegyét, a Nagy-Csákányt és a Körtvélyest hódítsuk meg.

Túra időpontja: 2021. május 16.

Túra hossza: ~ 14,5 km

Legmagasabb pont: Nagy-Csákány (487 m)

Ismét egy vértesi kirándulás, minden évszakra jut egy. Most már friss, zöld erdőben és a hegység keleti, legmagasabb részén kirándultunk. Csákánypusztánál a főút melletti parkolótól indultunk és a kirándulás célja egy kilátó, valamint a hegység két legmagasabb hegyének felkeresése volt körtúra keretében.

Kissé felhős, de később egyre naposabb időben volt részünk. Mindjárt indulás után a csákányospusztai templomrom csekély falmaradványaihoz értünk, majd bevetettük magunkat a sűrű, sötét tölgyerdőbe a kék jelzésen. A látványos Mária-szakadékot mindjárt sikerült is kihagynunk, mivel egyből a Körtvélyesi-kilátó felé indultunk meg, utána pedig már nem mentünk vissza még egyszer bejárni azt a részt. Legalább lesz még új látnivaló legközelebb.

Dús legelők Csákánypusztán a kirándulás legelején.

A csákányospusztai templomrom csekély maradványokkal.

A csákányospusztai templomromtól kilátás a Vértes legmagasabb hegyére, a Nagy-Csákányra.

Gyönyörű, friss levelű erdőségek és kényelmesen járható utak a Vértes keleti részén.

A Körtvélyesi-kilátó 410 m magasságban. Innen szép körpanoráma nyílik.

Kilátás a Körtvélyesi-kilátóból észak felé a Gerecsére.

A Gerecse nyugati tömbje, az Öreg-Kovács a Körtvélyesi-kilátóból. Balra Tatabánya széle látszik.

A Gerecse főtömbje a Körtvélyesi-kilátóból.

Kilátás a Körtvélyesi-kilátóból északkelet felé a Gerecse, jobb háttérben a Pilis vonulatára.

Kilátás a Kisalföldre a Körtvélyesi-kilátóból.

A Körtvélyes-kilátótól nyugatra lévő Mészáros-hegy, tetején az adótoronnyal.

A kilátót követően a körtvélyesi erdei temető felé vettük az irányt, majd letértünk a turistajelzésről, hogy az igazi Körtvélyes hegyet útba ejtsük. Éles kontraszt volt megfigyelhető az út első felében a turistautak mentén lévő, már-már romantikusan vadregényes erdők és a turistautakon kívüli, erdőművelés alatt álló egyhangú erdők és nagy tarvágások között. Ezek a részek már nem voltak olyan látványosak.

A Körtvélyes 481 méteres magasságával a Vértes második legmagasabb hegye, amelynek tetején ráadásul geodéziai mérőtorony van. Kb. 3-4 km kutyagolás után értük el, nagy szerencsénkre - ellentétben a Csóka-hegyen lévővel - nyitva volt a torony, így sikerült a panorámát megörökíteni.

A 481 méter magas Körtvélyes tetején lévő geodéziai mérőtorony bújik meg a fák között.

Kilátás a Körtvélyes tetejéről a Vértes elég egyhangú, erdőművelés alatt álló erdőire.

A Körtvélyes tetejéről észak felé, egy kis völgy között a Gerecse hegyei is látszódnak.

A Pilis hosszúkás vonulata a Körtvélyesről.

Balra még a Pilis, jobbra a Budai-hegység a Körtvélyes tetejéről nézve.

A Körtvélyes csúcsa dél felé tekintve.

A Körtvélyes volt az utolsó kilátással rendelkező hely. Folytattuk az utunkat a turistajelzés nélküli erdei utakon, hogy a nem túl messze lévő Nagy-Csákányra, a Vértes legmagasabb pontjára eljussunk. A hegyet erdő fedi, így semmi kilátás nincs a róla. Félúton sajnos eltévesztettük a csapást és mélyen leereszkedtünk a Vinya-bükki völgyben kb. 150 m szintet. Egy idő után az ösvény is megszűnt így a kidőlt fákon át tudtunk csak nagy nehezen visszakapaszkodni egy ösvényre, amely aztán délről közelítette meg a Nagy-Csákányt. A Vértes csúcsa őszintén megmondva elég illúzióromboló volt, mivel a hegy csúcsát nem is erdő, hanem inkább bozót borította. A hegyet semmi tábla nem jelöli, egy betonkaró volt lecövekelve egy bozót tövében. Itt már fényképezni sem volt nagyon mit.

Eltévedve a Vinya-bükki völgyben a Nagy-Csákány felé.

A Vértes legmagasabb pontja, a Nagy-Csákány 487 m-es csúcsa ez a betonkaró a bozótban.

Innen már nem volt messze a falu, szépen leereszkedve alig fél óra alatt visszaértünk a túránk kiinduló helyéhez. Az ösvényeket most már jobban figyeltük, ennek köszönhető, hogy végül nem tévedtünk kerülőutakra, mert pár helyen nem volt egyértelmű a térkép és a valós ösvények viszonya.

A kirándulás jól sikerült, úgy emlékszem csak 1 kullancs volt este a végeredmény. A Nagy-Csákánytól sokat nem vártunk, de így is kicsit lehangoló csúcs volt, egyebekben szép, erdei kirándulást tudhattunk magunk mögött.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.